اول صبحانه بعد مدرسه
 
اول صبحانه بعد مدرسه  !



حذف صبحانه باعث افت تحصیلی دانش آموزان می شود ؛ دانش آموزان شیر كاكائو نخورند

اغلب دانش آموزانی كه صبحانه نمی خورند در طی سال با افت تحصیلی مواجه می شوند چرا كه كاهش آهن خون باعث ایجاد مشكل در یادگیری آنها می شود.
تغذیه خوب در تمام اندام‌ها و شكل ظاهری بدن تاثیر دارد خصوصا در كودكان در حال رشد. برای جلوگیری از خراب شدن دندان باید توجه شود كه از غذاهای حاوی پروتئین، كلسیم، فسفر و ویتامین‌های A، C و D استفاده شود. پس بهتر است كودك لقمه‌ها یا میوه‌هایی كه دارای این نوع ویتامین‌ها هستند همراه خود داشته باشد مانند هویج، سیب، پرتقال، مغز گردو و...
به‌طور كلی در شبانه‌روز سه وعده غذا می‌خوریم (صبحانه، ناهار، شام) آنچه ما غذای اصلی می‌دانیم ناهار و شام می‌باشد در صورتی كه صبحانه باید مهم‌ترین غذای ما باشد. آنها كه از لحاظ وضع بهداشت و اصول زندگی از ما پیش‌‌ هستند و بهتر از ما راز سلامتی و زیستن را می‌دانند به این موضوع توجه داشته و رنگین‌ترین سفره خود را برای صبحانه می‌گسترانند و بیش از ناهار و شام در صبحانه از خود پذیرایی می‌كنند. .

این وعده مهم به علت عدم فرصت كافی پیش از بیرون رفتن از منزل توسط دانش آموزان فراموش شده و یا چون والدین فرصت آماده كردن آن را برای فرزندان محصل خود ندارند ، این وعده مهم غذایی حذف می شود .

 ضرورت دارد كه از شب قبل، لقمه كوچك غذاهای سبكی نظیر نان و پنیر، كتلت و ... را آماده كرده تا دانش آموزان بتوانند پیش از حضور در كلاس از آن به عنوان صبحانه استفاده كنند .

همچنین می توان از شیر بسته بندی شده به همراه كیك كوچك نیز برای صبحانه استفاده كرد اما مصرف شیر كاكائو مناسب نیست چرا كه كلسیم موجود در آن به واسطه كاكائو در بدن جذب نمی شود .

.

 از آنجا كه دانش آموزان در مدارس از ذهن خود باید به میزان بیشتری استفاده كنند، بنابراین رسیدن مواد مغذی به مغز ضرورت دارد چرا كه این مواد نظیر آهن در بدن باعث افزایش كارایی حافظه و ضریب هوشی آنها می شود .

برای پیشگیری از بی اشتهایی و یا كم اشتهایی دانش آموزان هنگام مصرف صبحانه، والدین باید وعده غذایی شام را زودتر به فرزندان محصل خود بدهند چرا كه مصرف شام دیروقت به علت پر بودن معده هنگام صبح باعث احساس بی اشتهایی فرزندان می شود

اثر تغذیه بر شخصیت
 

تغذیه در بعضی از صفات انسانی و اخلاقی مثل شادی، همكاری، اعتماد به نفس، علاقه به دیگران و ثبات تاثیر دارد. تغذیه خوب علاوه بر آنكه اعمال بدن را تنظیم می‌كند سبب می‌شود تا شخص بهتر بتواند با مسایل و مشكلات زندگی روبه‌رو شده و عجز و ناتوانی را از خود دور كند. اشخاص گرسنه كمتر می‌توانند غیر از تهیه غذا فكر دیگری داشته باشند.
كسانی كه تغذیه خوب ندارند ترش‌رو و عبوس بوده و در فعالیت‌های روزانه‌شان نشاط ندارند. كودكان گرسنه حس تعاون و همكاری و تشخیص خوب و بد را از دست می‌دهند. اگر غذای كودك كافی و مناسب باشد و بتواند از فعالیت‌های خود در مدرسه لذت ببرد حالت ستیز و پرخاش نسبت به دوستان نخواهد داشت.

تغذیه و هوش
 

مهم‌ترین مساله‌ای كه امروز كشورهای متمدن جهان با آن مواجه هستند و در راس عموم مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود قرار می‌دهند تامین وسایل زیست افراد كشورشان است. مردم یعنی نیروی انسانی كه پایه و اساس تمدن‌های جهانی را تشكیل می‌دهند اگر از حیث خوراك و بهداشت در مضیقه قرار گیرند مسلما انتظار هرگونه فعالیتی از آنها در راه ترقی اجتماعی و توسعه‌های فرهنگی و اقتصادی خیالی بیهوده و باطل است و مسلم است كه در راس این احتیاطات مواد غذایی و بهداشت قرار دارد زیرا كه از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است.
تغذیه خوب سبب می‌شود تا انسان نهایت استفاده را از نیروی فكری خود ببرد. رشد و نمو خوب سبب می‌شود كه اعمال فكری و جسمی و اجتماعی به نحو احسن انجام بگیرد. افرادی كه تا مدت‌ها تغذیه نادرست داشته‌اند به خواندن و نوشتن بی‌علاقه خواهند بود.
اگر كودكی بدون صبحانه وارد كلاس درس شود علاوه بر اینكه خسته و بی‌علاقه است ممكن است دچار فراموشی و عدم احساس مسوولیت شود. گرچه ارتباط نسبت هوش با تغذیه هنوز روشن نشده است و غذای به خصوصی برای بالا بردن هوش وجود ندارد ولی كارهای فكری و فعالیت‌های جسمی باعث ازدیاد نیاز بدن به انرژی می‌شود. گاهی كودك از خوردن غذا امتناع می‌كند.
والدین باید علت را پیدا كنند. ممكن است این بی‌اشتهایی به دلیل عدم تنوع در غذا باشد و یا اینكه كودك پیش از غذا هله هوله خورده باشد و یا اینكه بیمار باشد.



 
 
نقشه سایت